Kielistä Espooseen

s/y Kiribatin kotimatka jatkui purjehduksella Kielistä Espooseen kotisatamaan. Pikaisen kotonakäynnin jälkeen lentokoneeseen pakattiin uusi miehistö joka suoritti Kiribatin kotmatkan toisen osuuden.

kiel-1Kielistä lähdettiin perjantai-iltana noin viiden aikaan. Ensimmäiseksi tehtäväkssi otimme polttoaineen metsästyksen jotta voisimme purjehtia varmasti Bornholmiin saakka. Metsästimme Kielin purjehduskaupungin satama-altaasta PA-asemaa tunnin verran, kunnes saimme tiedon että sellainen todellakin löytyy Stranden satamasta kanavansuun pohjoispuolelta. Olimme asemalla noin 18.15 jolloin saimme asemanhoitajalta vain tylyn vastauksen, ei käy. Aseman ovi oli tietysti avoinna, ja aseman hoitaja seisoi laiturilla, mutta polttoainetta ei kuulemma saisi. Hetken neuvottelun jälkeen ymmärsimme, että asema oli mennyt kiinni kuudelta, ja siten polttoainetta ei enää saanut. Lupaus käteismaksusta ja tipistä sai kaverin hanskat liikkeelle, ja saimme kuin saimmekin tankin täyteen. Ihmettelimme tosin että miten voi Kielin kokoisen purjehduskaupungin alueella olla vain tuo yksi polttoaineasema, jossa ei ole edes automaattia. Perässämme tullut Suomen lipun alla purjehtinut HR ei ilmeisesti saanut enää ainetta, koska sitä ei enää näkynyt loppumatkan aikana.

sunset-1Kielistä suuntasimme eteläistä reittiä kohti Saksan rantoja ja Bornhomia. Alitimme Fehmarnin sillan noin 23:00 aikaan pimeässä illassa, ja jatkoimme matkaa ylhäisessä yksinäisyydessä. Purjeita pääsimme käyttämään Kielistä lähdön jälkeen, sekä hieman seuraavana päivänä.

saksa_raja-1Lauantaina näimme kaukana merellä saksalaisen partioaluksen, josta myöhemmin huomasimme saavamme vieraita. Saksalainen rajavartiosto kunnioitti matkaamme tulemalla tarkistamaan paperit ja veneen tiedot. Saimme hieman noottia puuttuneesta päivämerkistä koska ajoimme iso ylhäällä koneajoa ilman kartiota. Lupasimme pyhästi laittaa kartion ylös ennen seuraavaa mahdollista pysäytystä. Sitä ei kuitenkaan veneestä löytynyt, joten päätimme etsiä sellaisen Rönnestä.

Saavuimme Rönneen lähempänä puoltayötä, ja satamaan saapuminen pimeässä edellytti tarkkaa silmää. Valojen määrä oli runsas, mutta kun neljä silmäparia tarkkailee satama-allasta, ei juuri mikään voi oikeasti mennä vikaan. Satamakonttori oli luonnollisesti suljettu, joten suihkuun oli turha hakea poletteja. Vessan ja suihkun ovi oli avoinna, mutta suihku toimi poleteilla. Rönne jäi tällä reissulla ikävä kyllä sen tarkemmin tutkimatta, kun starttasimme matkaan heti aamusta. Rönnen polttoainejakelu oli päivitetty automaatiksi jossa kävi kansainväliset luottokortit.

paivaohjelma-1sumu-1Rönnestä matka jatkui pohjoiseen kohti Ruotsin rannikkoa. Suomessa samaan aikaan paukkuva ukkonen toi meille sankkoja sumuja, ja ajoimme koneajoa laivaväylän poikki. AIS lähetin ja vastaanotin osoitti jälleen kerran arvonsa näissä olosuhteissa ilman tutkaa. Ehdottomasti vuoden parhaita hankintoja. Tästä jatkoimme matkaa Öölannin itäpuolta pohjoiseen kohti Visbytä. Tämä legi meni osittain sumussa, purjeitakin taidettiin hieman kokeilla, mutta tuuli oli aika hukassa koko matkan ajan. Visbyyn saavuttiin taas yöllä, pimeässä.

visby-1Visbyssä otettiin aamu rennosti. Aamupalan jälkeen käveltiin kaupungille kauppaan päivittämään jääkaappia. Upea aurinkoinen keli näytti Visbystä parhaat puolensa, kahvilat ja ravintolat olivat avanneet terassinsa, ja väkeä oli aika mukavasti liikkeellä. Satamassa oli vain puolen tusinaa venettä, siirtopurjehduksilla lie kaikki.

timo_puosu-1Visbyn sataman venetarvikeliike oli sulkenut ovensa kolme päivää aikaisemmin, kun omistaja oli lähtenyt purjehtimaan pallon ympäri. Satamamestari Bosse tosin oli saanut tiirikat kauppaan, ja tuli avaamaan ovet jotta voisimme metsästää kadoksissa ollutta kartiota. Sitä ei kaupasta löytynyt, mutta saimme mukaan yhden blokin, ja lippunarua jotka asensimme oikeaan saalinkiin. Huomio niille jotka meinaavat ostaa tarvikkeita Visbystä, sieltä ei välttämättä tänä kesänä juuri mitään saa. Kertokaa toki jos tilanne on muuttunut. Visbyssä polttoainetta sai sataman takaa, satamahenkilökunta tuli avaamaan pumput ja rahasti korttimaksukoneella.

Visbydeadcalm-1stä suuntasimme kohti Hiidenmaata, tarkoituksena käydä vielä tankilla ja kaupassa Viron puolella. Gotlannin pohjoiskärjen jälkeen otimme suunnan Hiidenmaalle, ilman purjeita tosin. Shortsikeli oli tietysti upea, mutta purjeita ei kannattanut nostaa vauhtia hidastamaan. Koneajolla mentiin sitten Itämeren poikki. Seuraavana iltana olimme Viron rannikolla vasta illalla, joten totesimme että Dirhamin satamassa tuskin olisi mikään enää auki. Päätimme suunnata Kiribatin suoraan kohti Espoota ja kotisatamaa. Suomenlahden ylitys onnistui ilman suurempia kommervenkkejä, AIS auttoi jälleen erittäin paljon koska liikennettä oli myös yöllä aika lailla. Olimme aamuyöllä jo Suomen puolella, ja kotisatamassa Espoossa torstaina kello 8:30.

espoo-1s/y Kiribati on nyt kotisatamassa Espoossa lähes 1.000 mailia kokeneempana. Tästä supersuuret kiitokset myös Team Baltic Sean porukalle. Nyt alkaa uuden veneen opiskelu ja armoton varustelu. Juttuja yritetään kirjoitella lisää jahka maileja kertyy. Toivottavasti joku saa tästä pikkujutusta jotain irti omaa matkaa varten. Kysyäkin saa jos kysyttävää tulee.