Amsterdamista kohti Kielin kanavaa

kiribati_siirto_tia-1Siirtopurjehduksen ensimmäinen legi Amsterdamin Marina Muiderzandista Kieliin on nyt ohi. Kiribati lähti Amsterdamista perjantaina 9.5. klo 9:00 ja saapui Kieliin sunnuntaina 11.5. klo 16:00. Matkalla ei sattunut mitään sinänsä erikoista, mutta keliolosuhteet olivat vähintään mielenkiintoiset.Suuri kiitos päällikölle ja koko miehistölle jota ilman tämä reissu olisi ollut aika moista keikutusta.

kiribati_siirto_nico-1Lähtöpäivänä Amsterdamissa oli pilvistä ja sateista. Tuulta oli toki luvattu, joten päätimme lähteä liikkeelle sisäkautta, Ijsselmeerin sisäjärvelle. Siellä ehkäpä saisimme kulkea alkumatkan rauhallisesti veneeseen tutustuen. Toisin kuitenkin kävi, kun keskellä järveä tuulet nousivat jopa 50kts nopeuksiin, ollen keskimäärin 30-40kts paikkeilla suoraan sivulta. Kiribati paineli silti eteenpäin sisukkaan miehistönsä voimin, ja kun matkassa oli erittäin pätevää porukkaa, ei suurempaa huolta tällä lehillä päässyt nousemaan.

kiribati_siirto-1Enkhuizenin sululla jouduttiin hieman painimaan kovan takatuulen kanssa, kun sprayhoodi toimi purjeena eikä veneen kaksilapainen potkuri oikein purrut kunnolla. Onneksemme portin valot vaihtuivat ajoissa vihreälle, ja ajoimme suoraan sisään sulkuun. Sulku on ihan hieno, se on itseasiassa silta moottoritien päällä josta autot ajelevat alitse.

Tankkasimme Enkhuizenissa (käteinen tai kortti käy) ja jatkoimme matkaa ainoastaan kääntyäksemme takaisin vain hetken päästä kun ukkosrintama ajoi päälle mereltä. Muutaman tunnin paussi Enkhuizenissa ja matka jatkui kohti Den Helderiä ja isoja vesiä. Pääsimme lopuksi Den Helderiin myöhään illalla, ja ulos Pohjanmerelle jossa tuuli alkoi pikkuhiljaa laantua siedettävälle tasolle. Yävahdit ajettiin parin tunnin seteissä, ja huomio kiinnittyi lähinnä sähköisten karttojen puutteellisiin merimerkkeihin. Pohjanmeren sisäväylän kaikkia keltaisia iaoja poijuja ei ollut merkittynä karttapohjaan, mutta siitäkin selvittiin kun piti silmät auki.

kiribati_siirto_elbe-1Aamun jälkeen saimme hieman lisää tuulta ja vettä, sivutuulet johdattivat meidät Elben suulle josta pujottelemalla pääsimme kohti kanavaa. Pimeän turvin Elbe ei ole mikään huviajelu, suuret laivat tulevat välillä todella vähillä valoilla takaa ohi, ja kun väylän reunoilla ei viitsi hirveästi alkaa seikkailemaan, on tarkkana oltava. Virtaukset eivät menoa haitanneet, vauhtia saimme virtauksista huolimatta 5kts. Brunsbuttelin sulkuun saavuttiin neljän aikaa yöllä ja Lady Olgan kanssa sulutettu Kiribati päästi miehistön parin tunnin satamalepoon ennen kanavapäivää.

kiribati_siirto_kiel-1Kielin kanava olikin sitten pala kakkua edellisiin päiviin verrattuna. Tosin sade ei meitä karttanut tälläkään kertaa, mutta tuulesta ei tarvinnut huolehtia. Kanava-ajelu kesti noin kahdeksan tuntia, ja samalla koko porukka sai toivottua lepoaikaa ja kerrankin kunnollisen lounaan. Kanavassa ei hirveästi liikennettä ollut, muutama normaalia isompi konttilaiva tuli vastaan eikä pienveneitä juuri näkynyt. Nähtävyyksistä mainittakoon Lurssenin loistojahtien telakka jossa oli hiljaista kuin huopatossutehtaalla, sekä samassa kylässä oleva rantakapakka joka kuulemma soittaa kansallislauluja kun ohi ajelee. Eipä kuultu Maamme laulua tällä kertaa, ehkä ulkokajarit olivat vielä kesälomalla. Kanavamaksu oli muuten 18 Euroa 33-40 jalkaisille aluksille ja se maksettin käteisellä automaattiin sulussa ollessamme.

Kielissä nautittiin ansaitut kuohuvat juomat ja pari kylmää kyytipoikaa. Suihku oli todella paikallaan ennen siirtymistä kaupungille. Tosin Kielissä oli sunnuntaina kaikki paikat kiinni klo 22.00, joten päädyimme syömään kiinalaiseen Mr Wangin ravintolaan, ainoaan avoimeen ruokapaikkaan siinä keskustassa… Satamapaikkoja tuntui riittävän, osa ilmaisia kaupungin paikkoja, osa maksullisia joissa jopa vartiointi. Me valitismme majapaikaksi Dusternbrookin sataman (lähimpänä kaupunkia) jonka Hefenmeister oli kovin ystävällinen ja etsi paikan joka on jatkuvan valvonnan alla. Dusternbrookin satamamaksu oli parikymppiä päivässä, suihkupoletit lunastetaan erikseen (1€/kpl/6min) ja kaupunkiin on parin kilsan kävelymatka. Taksi maksoi 10€ keskustaan.

kiribati_siirto_team1-1Kielistä Hampurin kentälle pääsi suoralla bussilla, 19€/hlö, mutta tilanne muuttunee pian kun juna alkaa ajamaan suoraan kentälle. Kotimatka sujui muun matkan hengessä kun ensimmäinen lento oli puoli tuntia myöhässä, ja alkuperäinen tunnin vaihtoaika Amsterdamin kentällä meinasi jäädä lyhyeksi. Iloksemme huomasimme pikkuravin jälkeen että laukkjamme pakattiin koneen ruumaan juuri kun kävelimme koneeseen sisään. Tästä pisteet KLM:lle!

Nyt pakataan uutta kassia seuraavalle legille, joka jatkuu Kielistä kotiin. Mutta tästä luonnollisesti lisää myöhemmin.